وبلاگ

مراحل شیرین کردن زیتون

شیرین کردن زیتون

مراحل شیرین کردن زیتون به وسیله سود سوزآور بصورت خانگی:

۱ جهت شیرین کردن زیتون به وسیله سود ابتدا میوه‌های زیتون تازه چیده شده را پس از تمیز کردن و حذف شاخ و برگ و میوه‌های زخمی و بیمار یا آفت‌زده، داخل بشکه با هر ظرف مناسبی ریخته و آب معمولی به آن اضافه کرده؛ به‌طوری که بعد از فرو نشستن زیتون‌ها، تا حدود ۱۵ سانتی‌متر آب بالای زیتون‌ها قرار گیرد.

۲-  در مرحله دوم شیرین کردن زیتونها باید حجم آب را (حجم آب، موجود در ظرف) را اندازه‌گیری نمائید تا مشخص شود چند لیتر است. (از بطری‌های ۵/۱ لیتری نوشابه می‌توان استفاده کرد)

۳ جهت شیرین کردن زیتونها برای هر لیتر آب ۲۰ گرم سود (NaOH) در نظر گرفته و سود را داخل حجم آب موردنظر در ظرفی ریخته و ضمن رعایت احتیاط برای چند دقیقه با یک قطعه چوب تمیز هم بزنید تا سود کاملاً حل شود.

۴ با احتیاط و بدون آنکه محلول با دست و پوست بدن تماس حاصل کند و یا قطرات آن به چشم آسیب برساند؛ محصول را روی زیتون ریخته و درب ظرف را ببندید. پس از گذشت حدودا ۱۰ساعت درب ظرف را باز کنید (طی این مدت بهتر است چند مرتبه محتویات ظرف را هم بزنید) رنگ محلول کاملاً قهوه‌ای تیره شده است.

۵ قبل از ریختن محلول تیره رنگ، چند دانه زیتون را با احتیاط با وسیله‌ای بیرون آورده و خوب شستشو داده و چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. مطمئن که شدید آب تغییر رنگ نمی‌دهد. دانه‌های زیتون را با زبان امتحان کنید. چنانچه مزه تلخ احساس نشد؛ اقدام به ریختن محلول تیره رنگ نمائید در غیر این‌صورت هنوز باید زیتون درون محلول باقی بماند.

۶ پس از آنکه مطمئن شدید؛ زیتون‌ها تلخ‌زدائی شده‌اند؛ محلول تیره رنگ را با احتیاط دور بریزید. (توجه داشته باشید که این محلول قلیائی است و پای گیاهان یا درون باغچه ریخته نشود)

۷ زیتون‌های موجود داخل ظرف را با آب معمولی طی ۲-۱ روز با تعویض آب به دفعات بشوئید که رنگ آب دیگر تغییر نکند.

۸برای خنثی شدن باقیمانده احتمالی سود به‌ازاء هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه اضافه نمائید و پس از یک شبانه‌روز، ۳-۲ مرتبه آب ظرف را عوض کنید.

۹ سپس آب زیتون‌ها را ریخته و آنها را به مدت ۳۰-۲۰ ساعت داخل آب نمک ۷ درصد (۷۰ گرم نمک در هر لیتر آب) نگهداری نمائید.

۱۰ در نهایت بهتر است زیتون‌ها از آب نمک ۷ درصد درآورده و به آب نمک ۴ درصد انتقال داده شود. آب نمک را جوشانده و پس از خنک شدن روی زیتون‌ها ریخته شود و سپس زیتون‌ها به ظروف مناسب و کوچک برای مصرف یا فروش انتقال داده شود.

 لازم به ذکر است؛ ظروف شیشه‌ای به‌علت بهداشتی بودن برای نگهداری زیتون در اولویت قرار دارد.

منبع:  sofreyema.ir

2 thoughts on “مراحل شیرین کردن زیتون

  1. آرزو علی نژاد گفت:

    این مطلب بسیار کاربردی و عالی بود ، سپاس گذارم

    1. مدیریت سایت گفت:

      با سلام و احترام
      با تشکر از دیدگاه خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *